Zwracam się z prośbą o udzielenie informacji ile opinii prawnych zostało opracowanych przez radcę Kiczmachowskiego w każdym miesiącu licząc od stycznia 2024 do dnia otrzymania tego zapytania oraz czego one dotyczyły?
W dniu 27 maja 2025r. interpelację przekazano Wójtowi Gminy Damnica w celu realizacji.
Wójt Gminy Damnica pismem z dnia 9 czerwca 2025 r. udzielił następującej odpowiedzi na zapytanie radnego M. Jędrzejewskiego:
Na podstawie § 20 ust. 6 Regulaminu Pracy Rady Gminy Damnica stanowiącego załącznik nr 4 do Statutu Gminy Damnica przyjętego uchwałą nr III/15/2018 Rady Gminy Damnica z dnia 13 grudnia 2018 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Damnica (Dz. Urz. Woj. Pom. z 2019 r., poz. 30 ze zm.), w odpowiedzi na zapytanie radnego Marka Jędrzejewskiego nr 106/2025 z dnia 23 maja 2025 r. (przekazane Wójtowi Gminy Damnica w dniu 27 maja br.) w sprawie wydanych przez radcę prawnego Grzegorza Kiczmachowksiego opinii prawnych w poszczególnych miesiącach, poniżej przedstawiam ilość opracowanych opinii:
rok 2024:
styczeń – 4
luty – 7
marzec – 5
kwiecień – 2
maj – 13
czerwiec – 11
lipiec – 12
sierpień – 3
wrzesień – 11
październik – 16
listopad – 15
grudzień – 28
rok 2025:
styczeń – 14
luty – 20
marzec – 16
kwiecień – 22
maj – 19
Opinie prawne dotyczyły m.in. zawieranych prze Gminę Damnica umów w sprawie zamówienia publicznego, ogłaszanych postępowań przetargowych, stosowania przepisów prawa pracy, przepisów ustawy o finansach publicznych, pomocy finansowej i rzeczowej dla uczniów niepełnosprawnych, stosowania przepisów prawa oświatowego i ustawy o samorządzie gminnym, Karty nauczyciela, prowadzonych postępowań administracyjnych z zakresu gospodarki nieruchomościami, planowania przestrzennego, prawa budowlanego, prawa wodnego, ewidencji ludności, ochrony środowiska, dostępu do informacji publicznej, a także postępowań prowadzonych na podstawie przepisów ustawy o Obronie Ojczyzny i wydanych do niej przepisów wykonawczych. Przygotowane opinie prawne dotyczyły również stosowania zapisów statutów sołectw oraz możliwości ich zmian, a także składanych protestów wyborczych.
Jednocześnie informuję, iż brak jest możliwości wskazania szczegółów dotyczących powyżej omawianych opinii prawnych ze względu na treść art. 3 ust. 3 – 6 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 499) oraz art. 9, art. 15 – 17 Kodeksu Etyki Radcy Prawnego przyjętego uchwałą nr 3/2014 Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Radców Prawnych z dnia 22 listopada 2014 r. w sprawie Kodeksu Etyki Radcy Prawnego zmienionego uchwałą nr 1/2022 Krajowego Zjazdu Radców Prawnych z dnia 8 lipca 2022 r. w sprawie zmiany Kodeksu Etyki Radcy Prawnego. Wskazane przepisy implikują – w stosunku do radcy prawnego – obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej polegającej m.in. na zakazie ujawniania informacji i dokumentów dotyczących powierzonych radcy prawnemu spraw.
Ponadto informuję, że radca prawny Grzegorz Kiczmachowski zatrudniony został na wskazanym stanowisku w 2023 r. na 1 etatu wykonując jednocześnie obowiązki zastępcy wójta. Świadczenie pomocy prawnej sprowadzało się wówczas wyłącznie do Urzędu Gminy Damnica. Z kolei obsługę prawną gminnych jednostek organizacyjnych pełnił inny radca prawny w ramach umowy oświadczenie usług prawnych zawartej z Kancelarią Radcy Prawnego Tomasza Knapa z siedzibą w Słupsku. Współpraca ze wskazaną Kancelarią została zakończona, a obsługę prawną wszystkich jednostek organizacyjnych, tj. zarówno Urzędu Gminy Damnica, jak również Zakładu Gospodarki Komunalnej w Damnicy, Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Zespołu Szkół w Damnicy, Szkoły Podstawowej w Damnie, Szkoły Podstawowej w Zagórzycy, Żłobka Gminnego, Centrum Edukacji i Kultury w Damnicy oraz Gminnej Biblioteki Publicznej w ramach pełnego etatu świadczy radca prawny Grzegorz Kiczmachowski. Zgodnie z przepisami ustawy o radcach prawnych, świadczenie pomocy prawnej polega na udzielaniu porad i konsultacji prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed urzędami i sądami w charakterze pełnomocnika lub obrońcy. Obecnie, wskazany radca prawny reprezentuje Gminę Damnica, w tym jej jednostki organizacyjne w 49 postępowaniach sądowych w sprawach roszczeń w związku z zawartymi umowami oraz z zakresu prawa pracy, 8 postępowaniach administracyjnych w sprawach o odszkodowanie, 11 postępowaniach egzekucyjnych, 2 postępowaniach prowadzonych przez Policję, a także udziela bieżących konsultacji prawnych pracownikom wszystkich jednostek organizacyjnych gminy oraz bierze udział w przygotowywaniu projektów aktów prawnych i rozstrzygnięć podejmowanych przez organ wykonawczy gminy.
Odpowiedź do Zapytanie (pismo_wojta_gminy_damnica_z_dn_9062025r.pdf)
Wykonać remont drogi powiatowej nr 1137G Damno-Wiatrowo na odcinku planowanego chodnika w Damnie
Udzielić informacji, co należy do obowiązków pracownika na stanowisku ds. promocji w Gminie Damnica?
Ustawić znak D-46 "droga wewnętrzna" przy wjezdzie w drogę przy bloku 13F w Bobrownikach
Przeprowadzić konkurs na stanowisko Dyrektora Centrum Edukacji i Kultury w Damnicy
Rozważyć zakup lub leasing busa, który mógłby służyć lokalnej społeczności Gminy Damnica
Zamontować oświetlenie uliczne wzdłuż łącznika łączącego ulicę Dolną z ulicą Górną w Damnicy
Usunąć drzewo przewrócone na ogrodzenie i chodnik przy placu budowy S6 w Bobrownikach
Uzupełnić ubytki w poboczu drogi powiatowej w miejscowości Łebień przy posesji nr 22